مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

بسته‌بندی؛ رقابت در جهان عرب
ساعت ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ خرداد ۱۳۸٧ 

شرکت چاپ و بسته‌بندی العبیکان

 شرکت چاپ و بسته‌بندی العبیکان عربستان سعودی، بخشی از گروه سرمایه‌گذاری العبیکان است که هنگام تأسیس چاپ العبیکان در سال 1982 کار خود را آغاز کرد.

 

این گروه بعدها کارهای خود را توسعه داد و در فعالیت‌هایی نظیر چاپ و فروش کتاب، صحافی کتاب، بسته‌بندی قابل انعطاف، پیش‌از‌چاپ دیجیتال، حکاکی سیلندر، ‌مقوای دوبلکس، بازیافت کاغذهای باطله وارد شد، در عین حال به حمایت از مراکز آموزشی و پژوهشی و تکنولوژیک پرداخت. عبیکان در ضمن در کشورهای استراتژیک مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا دفاتری دایر کرد.

 

سعدالازوری مدیر کل بخش چاپ و بسته‌بندی العبیکان می‌‌گوید این شرکت تجهیزات گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف دارد و از پیشرفته‌ترین تجهیزات سازندگان اروپایی برخوردار است.

 

سعدالازوری می‌‌گوید: ما بخش تولید فیلم خودمان را داریم و در واقع اخیراً برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده بازار، ظرفیت خودمان را افزایش داده‌ایم. ما اخیراً در حال ارزیابی برای تولید BOPP هستیم، قیمت مواد خام همیشه در حال نوسان هستند و به شدت به بازارهای نفت و پلاستیک وابسته می‌‌باشند و واقعیت این است که از کنترل ما خارج هستند. البته ما تمام تلاش خودمان را بر این امر متمرکز کرده‌ایم تا کارآیی خود را صرف‌نظر از این نوسان قیمت‌ها بالاتر ببریم.

 

شرکت العبیکان اخیراً یک مرکز گرافیکی تحت عنوان مرکز گرافیک العبیکان تأسیس کرده است که به  عنوان یک هویت مستقل از شرکت چاپ و بسته‌بندی العبیکان فعالیت می‌‌کند. الازوری می‌‌گوید: ما داریم سیستم‌های گردش‌کار خودمان را با پیشرفته‌ترین امکانات تجهیز می‌‌کنیم و این کار را از طریق شرکت‌های مشهور انجام می‌‌دهیم. مرکز گرافیکی، در ربع سوم سال 2007 کاملاً به بهره‌وری می‌‌رسد و به خاورمیانه و شمال آفریقا بهترین طراحی‌های دیجیتال را عرضه خواهد کرد، خدمات پیش رسانه‌ای نظیر ترتیب اتوماتیک صفحات در چاپ تجاری، اقدامات پیوسته در عرصه چاپ و بسته‌بندی، خدمات محیط ارتباطی JDF، نمونه‌گیری از راه دور، مدیریت پیشرفته رنگ و گردش کارهای سازگار با PDF از جمله خدمات این مرکز برای مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

 

مرکز گرافیک العبیکان قدرت حکاکی 12 هزار سیلندر برای چاپ روتوگراور و ده هزار پلیت دیجیتال و فلکسوگرافی کلاسیک را دارد. مواد مصرفی ما عمدتاً از داخل تأمین می‌‌شوند، اما مقداری از آن‌ها را هم وارد می‌‌کنیم. نمی‌‌شود گفت که در زمینه مواد اولیه انحصار وجود دارد، بلکه ما در واقع از چنین منبع این مواد را تأمین می‌‌کنیم و نسبتاً به سهولت و با سرعت به آن‌ها دست می‌‌یابیم و از آنجایی که اکثر نیازهایمان را از پیش تعریف کرده‌ایم تاکنون با مشکل جدی در زمینه تأمین مواد مصرفی مواجه نشده‌ایم و با تهیه‌کنندگان مواد مصرفی هم رابطه خوبی داریم.

 

شرکت العبیکان در عرصه بسته‌بندی با شرکت‌های ملی و فراملی سروکار دارد و در زمینه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، مایعات، موادی که به بسته‌های با دوام نیاز دارند و همچنین در زمینه‌های پر کردن شیشه‌های مایعات، بسته‌بندی دارویی و بسته‌بندی مواد غیر خوراکی فعالیت دارد.

 

اما در عرصه چاپ هم شرکت العبیکان با سازمان‌های عمده دولتی، شرکت‌های بزرگ خصوصی و انتشاراتی‌ها چه داخلی و چه خارجی کار می‌‌کند. شرکت العبیکان در واحدهای خود در مجموع 1600 پرسنل دارد.

 

اقتصاد خاورمیانه به سرعت در حال رشد است و این امر به این معناست که درخواست برای بسته‌بندی رو به افزایش است.

 

الازوری می‌‌گوید ما در گام نخست با درخواست‌های منابع انسانی وآموزش‌ها و مهارت‌های مقتضی برای آن‌ها مواجه هستیم و باید برنامه‌ها و ابزارهای پیشرفت در این عرصه را مهیا سازیم. اما در مرحله دوم ما به کیفیت و کارآیی تعهد سرسختانه‌ای داریم. و به همین خاطر سعی می‌‌کنیم برای مشتریان خودمان انتخاب‌های متعددی فراهم سازیم و این کار را از طریق گسترش امکانات خودت دنبال می‌‌کنیم تا به انعطاف کافی در قبال درخواست‌های مشتریان برسیم و از دیگر سو بتوانیم در برابر تحولات سریع بازار به موقع واکنش نشان دهیم. الازوری می‌‌افزاید: همان‌طور که می‌‌دانید خرید هر تجهیزات جدیدی باید با برنامه‌ و بررسی‌های دقیق همراه باشد و این را نیازهای مشتریان و واقعیت‌های بازار تعیین می‌‌کنند و علاوه بر این، فاکتورهای دیگری هم هستند که به این امر تأثیر می‌‌گذارند که شما ماشین جدیدی بخرید یا نه. این امر برای ما هم صدق می‌‌کند. ما طی سال‌های پیش تجهیزات خود را برای افزایش تولید گسترش داده‌ایم تا نسبت به نیازهای آینده از انعطاف لازم برخوردار باشیم و موضع پیشتاز خود در بازار را حفظ کنیم.

 

الازوری می‌‌گوید رقابت ناسالم در بازار وجود دارد، جنگ قیمت‌ها یک واقعیت است و چه بخواهیم و چه نخواهیم در منطقه ما وجود دارد. البته بازار هم هوشمند است و می‌‌تواند میان رقبایی که بر کیفیت اتکا می‌‌کنند و آنهایی که بر قیمت صرف متکی هستند، قضاوت کند.

 

الازوری در مورد نقش دولت می‌‌گوید: «بسته‌بندی در خاورمیانه به عنوان یک صنعت در حال رشد است. اما هنوز تا رشد و تکامل شناخت مشتریان و مصرف‌کنندگان راه طولانی در پیش است. می‌‌دانیم که بسته‌ها اولین برخورد مشتریان با هر محصولی را شکل می‌‌دهند و این امر در انتخاب آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. بنابراین، بسیار مهم است که صنعت بسته‌بندی برای مشتریان درباره جنبه‌های مختلف بسته‌بندی به آنان اطلاعات بدهد. از این نظر، نمایشگاه‌هایی مثل PPPP عربستان (ریاض) یا FAPA (غذا و پروپک) که در جده برگزار می‌‌شود، نقش مهمی دارند بنابراین چنین فعالیت‌هایی را باید گسترش داد.

 

شرکت صنایع بسته‌بندی اردن

 

 شرکت صنایع بسته‌بندی اردن در سال 1987 تأسیس شد. این شرکت که خصوصی است پس از گسترش برنامه‌هایش در سال 1998 به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنایع تبدیلی با ظرفیت سالیانه 2400 تن در منطقه تبدیل شد. شرکت صنایع بسته‌بندی اردن توسط گروه «نقل» که توسط «الیا نقل» راه‌اندازی شد و نیز «باسم سالم» وزیر کار کنونی در دولت جدید اردن اداره می‌‌شود.

 

برخی از مواد تبدیلی در این مجتمع عبارتند از آلومینیوم، کاغذ، پلیستر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و لمینیت‌های PVC.

 

شرکت صنایع بسته‌بندی اردن 120 کارمند داردکه 90 درصد آن‌ها اردنی هستند. این شرکت دارای دو ماشین چاپ روتوگراور چروتی (ایتالیا)، پنج ماشین چاپ فلکسو، شش ماشین برش اسلیو و چهار ماشین کیسه‌ساز است. شرکت صنایع تبدیلی اردن یک کمپانی شریک دارد به نام ساوریج در اردن که آن هم شریک ساوریج آلمان است و در حوزه تولید سیلندرهای روتوگراور که حکاکی دیجیتال شده‌اند، فعالیت دارد.

 

شرکت صنایع تبدیلی اردن فاقد مجموع تولید فیلم BOPP است، مازن الاشقر مدیر اجرایی شرکت می‌‌گوید قصد نداریم در آینده نزدیک در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

 

الاشقر می‌‌گوید افزایش قیمت‌های BOPP به تمام صنایع تبدیلی منطقه تأثیر گذاشته است. در مورد افزایش قیمت محصولات تمام شده باید افزایش قیمت مواد خام را در نظر گرفت و برای رهایی از این افزایش قیمت‌ها باید حداکثر تلاش را به‌کار گرفت تا از میزان ضایعات در روند کار، کاست. ما سعی می‌‌کنیم در تمام فرایند تولید خود، اولین باشیم. شرکت صنایع تبدیلی اردن چه در داخل اردن و چه در سطح منطقه مشتمل بر عراق، مشتریان فراوانی دارد.

 

بخش گسترده‌ای از تولید ما به بازار عراق می‌‌رود. مشتریان عمده ما در اردن شرکت‌های صنایع غذایی، مثل خوراکی‌های فوری، بستنی و شکلات هستند و صنایع کاغذهای بهداشتی و دارویی هم جزو مشتریان ما قرار می‌‌گیرند. شرکت ما می‌‌خواهد به جریان تحولات تکنولوژیک در منطقه بپیوندد و بنابراین در عرصه تولید مواد بسته‌بندی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ما در عین حال به دنبال بازارهای تازه‌ هستیم و توجه داریم که اقتصاد خاورمیانه به سرعت در حال رشد است. ضمناً مطالعات تحقق نسبی هم در زمینه‌های PVC شرینک اسلیو، دوخت سه طرفه و دوخت وسط و نیز لیدهای آلومینیومی انجام داده‌ایم.

 

شرکت صنایع تبدیلی اردن سالیانه 5000 تن مواد مصرفی را مورد استفاده قرار می‌‌دهد. این شرکت اکثر مواد مورد نیاز خود را از اروپا خریداری می‌‌کرد، اما اکنون با یک تغییر استراتژیک این مواد را از بازارهای داخلی و منطقه‌ای تهیه می‌‌کند و به منابعی هم در خاور نزدیک و دور دست یافته است.

 

شرکت صنایع تبدیلی از اینکه در اردن انحصار دولتی وجود ندارد، خرسند است، اما در عین حاکمیت بازار آزاد، رقابت در عرصه قیمت‌ها مطرح است.

 

الاشقر می‌‌گوید:‌ «تا کار به جنگ قیمت‌ها نکشد، رقابت سالم است، اما این روزها به جای رقابت سالم، شاهد جنگ قیمت‌ها هستیم. برخی از رقبا قیمت‌هایشان را پایین آورده‌اند، اما در عین حال فروش هم ندارند و در برخی از موارد بازنده هم می‌‌شوند. این کار نمی‌‌تواند دوام زیادی داشته باشد، و حتی ممکن است برخی از دست‌اندرکاران عرصه صنایع تبدیلی را به افلاس هم بکشاند.

 

او درباره اتحادیه بسته‌بندی اردن می‌‌گوید: بازار اردن کوچک‌تر از آن است که اتحادیه بسته‌بندی داشته باشد، ما عضو اتحادیه صادرکنندگان اردن هستیم.

 

شرکت چاپ شویکی سوریه

 

شرکت گرافیک ارتز شویکی در سال 1989 به عنوان یک شرکت تخصصی در عرصه چاپ و بسته‌بندی که از تکنولوژی افست بهره می‌‌گرفت، تأسیس شد. شرکت شویکی پس از مطالعه بازارهای سوریه و همسایه با استفاده از روتوگراور و وب افست به شرکتی تخصصی در عرصه مواد قابل انعطاف تبدیل شد. ظرفیت تولید شرکت سالیانه 165 میلیون متر مربع است و بسته به نوع مواد بین 3000 تا 4000 تن می‌‌شود.

 

تعداد کارکنان شرکت 85 نفر است که 30% آن‌ها در بخش اجرایی کار می‌‌کنند. نعمان المنجمد مدیرعامل شرکت شویکی می‌‌گوید: شرکت‌های بزرگ مواد غذایی کماکان برای نیازهای مواد بسته‌بندی به واردات وابسته هستند. علت این امر نیاز به کیفیت بالا و ظرفیت بالای تولید برای پاسخ‌دهی به نیازهای گسترده است. استفاده از چسب گرم و چسب سرد هم برای تولیداتی که نیاز به زمان‌های کمتری دارند ضروری است.

 

المنجمد می‌‌گوید همین نقاط استراتژیک هستند که چارچوب تولیدات را شکل می‌‌دهند. وی همچنین می‌‌افزاید: «شرکت شویکی مدتی پس از شروع فعالیت خود بزرگ‌ترین شرکت‌های سوری را جذب کرد، شرکت‌هایی که دنبال بهترین کیفیت‌ها بودند. شرکت شویکی چسب سرد و گرم هر دو را عرضه می‌‌کند. اخیراً 83% تولید شرکت به بسته‌بندی غذایی اختصاص یافته است و ضمن گسترش میزان مشتریان، واردات آن نیز به 41 درصد در ماه رسیده است. شرکت اخیراً در پاسخ به نیازهای فزاینده مشتریان، یک بخش طراحی هم دایرکرده است که از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ضروری برای ادیت تصویر برخوردار است. افزون بر این، بخش مزبور به استودیوهای عکاسی و طراحی نیز مجهز است که افراد مجرب در آن کار می‌کنند. شرکت در واقع یک خط تولید کامل را در این زمینه‌ها از datewyler تا آماده‌سازی سیلندرها برای چاپ در اختیار دارد و با سیلندرهای مسی، کرونیوم و نیکل کار می‌‌کند و در عین حال به یک ماشین حکاکی سیلندر گراور و استار هم مجهز است.

 

المنجمد در معرفی شویکی می‌‌افزاید: ما یک ماشین نمونه‌گیر «شیاوی بابست» هم داریم که کیفیت خط تولید سیلندر را تا ابعاد 1250 میلی‌متر تضمین می‌‌کند. در ضمن یک ماشین چاپ 9 رنگ هم داریم که مجهز به سیستم‌هایی است که هر نوع کیفیتی را تضمین می‌‌کند و از سیستم کنترل ویسکوزیته هم برخوردار است. علاوه بر این از سیستم رجیستر رنگ «بابست»، سیستم LEL برای استفاده از محلول‌های معطر، سیستم خنثی‌کننده شارژهای الکترواستاتیک، تکنیک‌های مورد استفاده در چسب سرد، نیز رشد داریم. همچنین از ماشین‌ چاپ «درنت گوبل» با عرض 520 میلی‌متر، 7 رنگ افست برای کارهای کم حجم مشتریان اما با کیفیت بالا هم بهره می‌‌گیریم. ما این‌جا در ضمن 3 ماشین ساخت اروپا داریم که از آن‌ها برای چسب زنی استفاده می‌‌کنیم. به جز این از ماشین‌های برش تا عرض 1650 میلی‌متر هم برخورداریم.

 

او می‌‌گوید: شرکت شویکی در حال وارد کردن مواد بسته‌بندی قابل انعطاف است. ما در حال تکمیل کردن یک خط کامل تولید فیلم هستیم و داریم پیشنهادات اروپایی را در این زمینه بررسی می‌‌کنیم. مطالعات ما ظرف 3 تا 4 ماه آینده به پایان می‌‌رسد. ضمناً در حال اخذ استاندارد 2000- 9000 از TUV-CRET هم هستیم که در آن، روندهای نمایه‌سازی کار و کیفیت هم در نظر گرفته شده است.

 

المنجمد معتقد است: حفظ برتری در سوریه و منطقه مستلزم این است که تکنولوژی‌های نوین را در کانون توجهات خود داشته باشیم.

 

ما همیشه دنبال توسعه تجهیزات و سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تازه برای نفوذ در بازار، حفظ کیفیت و ارایه قیمت‌های منطقی هستیم و در ماه‌های آینده هم یک ماشین چاپ جدید (روتوگراور)، دو ماشین برش و ماشین‌های تولید کیسه‌های پلاستیکی خواهیم داشت.

 

المنجمد همچنین می‌‌گوید: بدون حمایت دولت سوریه اجرای چنین پروژه‌ای امکان‌پذیر نبود. در همین حال هیچ انحصاری در زمینه مواد اولیه وجود ندارد و در دسترس همگان قرار دارد. در ضمن واردات مواد اولیه از کشورهای عرب هم از نظر تعرفه‌های گمرکی رایگان است. به همین لحاظ اکثر مواد وارداتی از کشورهای عرب وارد می‌‌شود و مواردی هم مثل پلیستر و آلومینیوم از اروپا و آسیا وارد می‌‌شود.

 

المنجمد همچنین به وجود جنگ قیمت‌ها هم در سوریه‌ اشاره می‌‌کند. او می‌‌گوید: در بخش چاپ و بسته‌بندی ما بیرون این رقابت‌ها ایستاده‌ایم چرا که محصولات ما از بهترین کیفیت برخوردار هستند. ما با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید در عرصه ارزش افزوده به تجربه لازم رسیده‌ایم.

 

 

 

شرکت روتوپک مصر

 

 شرکت روتوپک مصر در زمینه مواد بسته‌بندی قابل انعطاف و با استفاده از روش روتوگراور کار می‌‌کند. این شرکت چهار ماشین روتوگراور دارد و از سه ماشین لمینیت با چسب سرد و گرم هم استفاده می‌‌کند.

 

روتوپک از فضایی به وسعت 4000 متر مربع برخوردار است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است. روتوپک در ضمن در عرصه حفاظت از محیط‌زیست هم پیشتاز است، چرا که یک مجتمع بازیافت محلول دارد تا هوا را تصفیه کند و بخارهای محلول‌ها را از بین ببرد. «روتوپک تنها مجتمع خاورمیانه است که برای حفظ محیط زیست کار می‌‌کند تا آن را از ضایعات دور نگه‌دارد.»

 

این را مهندس اشرف نجیب از شرکت روتوپک می‌‌گوید. شرکت روتوپک که در سال 1986 تأسیس شد. برای شرکت‌های چندملیتی نظیر نستله، چیپس، کدبری، کلگیت، پالمولیو، هنکل، هاسنس و شرکت‌هایی هم در مصر بسته‌بندی می‌‌کند.

 

روتوپک با 146 کارمند ماهانه 400 تا 450 تن تولید دارد. روتوپک مواد اولیه خود را از دو شرکت داخلی و در پاره‌ای از مواقع از شرکت‌های خارجی خریداری می‌‌کند. در عرصه چاپ، جنگ قیمت‌ها به چشم می‌‌خورد. این امر به‌خصوص در عرصه‌ چاپ بسته‌بندی آشکارتر است، البته روتوپک راه‌کارهایی برای غلبه بر این موضوع یافته است.

 

 

 

شرکت یونایتد فلکسبل امارات

 

 شرکت بسته‌بندی یونایتد فلکسبل امارات سازنده لمینیت‌های چندلایه، فیلم رول، کیسه، کاغذ مومی، شرینک لیبل، دوسر پیچ، لفاف سیگار، بسته‌ برای کره، درپوش‌های معمولی و پرفراژ شده است. شرکت یونایتد فلکسبل که در سال 1992 تأسیس شده است، دارای 175 کارمند است. این شرکت به نیازهای مشتریان در 29 کشور از جمله آلمان، هلند، روسیه، انگلیس، آمریکا، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر جواب می‌‌دهد. این شرکت استانداردهای ISO و BRC/IOP را کسب کرده است.

 

یونایتد فلکسبل دارای ماشین‌های روتوگراور و فلکسو است و در عرصه لمینیت‌های حلال پایه و بدون حلال کار می‌‌کند. این شرکت همچنین ماشین‌های دوخت پانچ هم دارد و برای شرکت‌هایی نظیر یونیلور (در امارات، مصر، مراکش و کنیا)، تیفانی، نستله، کدبری و مارک اند اسپنسر کار می‌‌کند.

 

محصولات این شرکت طیفی از لمینیت‌های انعطاف‌پذیر چندلایه، کیسه کاغذهای مومی، لفاف سیگار و درپوش را دربرمی‌گیرد.

 

«شاکول رای» نایب رییس این شرکت در بخش بازاریابی می‌‌گوید: قیمت BOPP و سایر انواع فیلم‌های بسته‌بندی رو به افزایش است و این اتفاق به حاشیه سود فشار می‌‌آورد. اقتصاد خاورمیانه هم به سرعت در حال رشد است و این امر به این معناست که تقاضا برای بسته‌بندی افزایش خواهد یافت. ما پیوسته در حال سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید هستیم تا به این تقاضاها پاسخ دهیم و به دنبال خرید یک ماشین فیلم سه لایه هستیم. او معتقد است رقابت سالم برای شرکت‌هایی چون یونایتد فلکسبل مفید است و در عین حال دولت هم می‌‌تواند به شرکت‌های داخلی در عرصه‌ بسته‌بندی کمک کند. این نوع حمایت‌ها بسیار مهم است. ما عضو اتاق بازرگانی و صنعت دبی هستیم. شرکت در چنین سازمان‌هایی برای رشد صنعت مفید است.

 

شاکول رای دسترسی به مواد مصرفی را هم ساده توصیف می‌‌کند و می‌‌گوید: ما مواد مصرفی خود را از اروپا، شرق دور و هند وارد می‌کنیم و سالی 5500 تن مصرف داریم.

 

 

 

شرکت الوطنیه عربستان سعودی

 

 شرکت الوطنیه برای صنایع (الوطنیه للصناعه) عضو گروه الوطنیه است و یک شرکت عربستانی می‌‌باشد. هفت کارخانه‌ای که این گروه را می‌‌سازند همه دارای گواهینامهIso 9001 می‌‌باشند.

 

الوطنیه که همه استانداردهای صنعتی و مدرن را دارا می‌‌باشد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خاورمیانه است. این شرکت با استفاده از انواع تکنولوژی‌ها و نیز به عنوان یک مایملک برای عموم مردم با استفاده از یک اندیشه اقتصادی بالغ، عرصه‌های مختلف صنعتی را تجربه کرده است.

 

صاحل الغامدی مدیر بخش پلاستیک الوطنیه به همگرایی واحدهای مختلف صنعتی اعتقاد دارد. مدیریت کیفیت جامع در این شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

هویت‌های مختلفی که بخشی از الوطنیه را می‌‌سازند کارخانه ملی برای مواد غذایی است که در عرصه تولید محصولات غذایی نظیر آب میوه، شیر و رب گوجه فرنگی فعالیت دارد. کارخانه مقوای ریاض هم مقوا برای مصارف مهندسی، غذایی، کشاورزی و صنایع پتروشیمی تولید می‌‌کند.

 

اما کارخانه کانتینرسازی الوطنیه هم با استانداردهای SASO و استانداردهای اروپایی به تولید کانتینرهای فلزی می‌‌پردازد.

 

کارخانه پلاستیک الوطنیه هم با استفاده از مواد داخلی، سالیانه 55000 تن محصولات پلاستیکی روانه بازار می‌‌کند. اما از دیگر سو کارخانه آجر الوطنیه هم در سال 1975 برای سرویس‌دهی به صنعت ساخت و ساز تأسیس شد.

 

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر الوطنیه در سال 1982 اعلام موجودیت کرد. این بخش، امکانات پیش‌از‌چاپ و چاپ، هر دو را دارا می‌‌باشد. صالح الغامدی می‌‌گوید: «ما در عرصه‌های بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و چاپ بر روی BOPP و PET فعال هستیم، در حوزه‌های پلی اتیلن و آلومینیوم هم برای قنادی‌ها، عرصه پاک‌کنند‌ه‌ها، شیر و مواد غذایی کار می‌‌کنیم.

 

الغامدی می‌‌افزاید: «ما از چاپ‌های روتوگراور و فلکسو هم استفاده می‌‌کنیم و فیلم PE را خودمان می‌‌سازیم.»

 

شرکت الوطنیه 250 کارمند دارد و تولید سالیانه‌اش قریب به 13000 تن است.

 

الغامدی می‌‌گوید در عرصه مواد مصرفی یک نوع انحصار وجود دارد. البته ما، هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی وارد می‌‌کنیم و سالیانه 13000 تن مصرف داریم. ما علی‌رغم وجود رقابت‌ها توانسته‌ایم کیفیت محصولات و خدمات خود را حفظ کنیم و همیشه بر توسعه تجهیزات تأکید کرده‌ایم.

 


کلمات کلیدی:
 
دستمال کاغذی و بازار آن در ایران
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ خرداد ۱۳۸٧ 

روزنامه دنیای اقتصاد >

گروه بازارچه- روی میزتان را نگاه کنید، چه می بینید؟
    
    داخل اتومبیل، کیف، جیب، روی میز اکثر رستوران ها و... را که نگاه کنیم، دستمال کاغذی، کالایی است که همه جا ردپایی از خود به جا گذاشته است.
    
    شاید، استفاده از دستمال کاغذی تحمیل هزینه ای باشد بر دوش خانواده که چندان به چشم نیاید، اما نبودش در خانه، محل کار یا حتی کیف شخصی نشانه کم توجهی به پاره ای مسائل بهداشتی تلقی می شود.

  تا سال ها پیش، تکه پارچه های گلدوزی شده رنگارنگ، نقش دستمال کاغذی را به خوبی ایفا می کرد. اما امروزه با وجود دستمال کاغذی های نرم و لطیف عطری دیگر کسی به استفاده از دستمال های پارچه ای رغبتی ندارد.
    امروزه دستمال کاغذی با رنگ های متنوع و گاه رایحه های مختلف به عنوان یک قلم ثابت در سبد خرید خانواده است.

جالب است بدانید، طبق بررسی های انجام شده، ایرانی ها از بزرگ ترین مصرف کنندگان دستمال کاغذی در دنیا به شمار می روند.

در حال حاضر شرکت های زیادی در ایران به تولید دستمال کاغذی و کاغذهای بهداشتی می پردازند.
    
    نرمه، حریر، بروفه، چشمک، مبارک، شکوه و ... از جمله شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند.

 به گفته یکی از عوامل توزیع انواع کاغذهای بهداشتی، بیمارستان ها، هتل ها و رستوران ها بیشترین متقاضیان این کالا به شمار می روند.

  از طرفی با افزایش آگاهی های بهداشتی خانواده ها، علاوه بر دستمال کاغذی، استفاده از دستمال توالت و پوشک بچه نیز به جای کهنه بچه رایج شده است.
     در حال حاضر دستمال کاغذی «نرمه» به عنوان یکی از قدیمی ترین های بازار بسته های 200 و 300برگی با قیمتی حدود 400تا 620تومان در بازار خرید و فروش می شوند.
     این قیمت ها در مورد مارک «حریر» نیز به همین منوال است. زیرا مارک های حریر و نرمه توسط شرکت «نوظهور» تولید می شوند.
    دستمال کاغذی های 200 برگ مبارک و تافته نیز با مبلغی حدود 350 تا 400، خرید و فروش می شوند.

  دستمال کاغذی های عطری «چشمک» نیز در بسته های 200 و 300عددی با قیمتی حدود 500 تا 650تومان به فروش می رسند.   اما این فقط بخشی از هزینه ها است.
     دستمال جیبی «شکوه» که به گفته فروشندگان، کیفیت درجه 3 را به خود اختصاص داده است، 50تومان قیمت دارد. این قیمت برای دستمال های جیبی «نرمه» و «مبارک» حدود 80تومان است و برای دستمال های درجه یک «مامی سا» به 100 تا 120 تومان می رسد.
    
    به این قیمت ها، دستمال کاغذی های مخصوص اتومبیل را نیز اضافه کنید.
    
    دستمال کاغذی مخصوص اتومبیل، مارک «نرمه» به طور عمده 230تومان قیمت دارد و خرید جزئی آن قیمت را 160تومان گران تر می کند.
   یعنی 380 تومان برای هر جعبه که این قضیه در مورد دستمال های ماشینی «تافته» هم صادق است. با این تفاوت که این قیمت برای «تافته» بین 300 تا 350تومان متغیر است.
      اما قیمت دستمال های دوقلوی توالت موجود در بازار هم بین 400 تا 750 تومان متغییر است. قیمت تک رول این دستمال ها نیز، 250 تا 300 تومان است که در این بین دستمال توالت دوقلوی حریر را با قیمت 750 تومان می توان تهیه کرد.
      هیچ اصراری نیست که دورو بر دستمال کاغذ ی های شیک، بسته بندی شده و فانتزی بگردید. دستمال های کیلویی هم می توانند بعضی از نیازهای شما را برآورده کنند. البته فقط بعضی از آنها.
   دستمال کاغذی های کیلویی با قیمت نسبتا ارزانی که دارند، می توانند تا حد زیادی با صرفه تر از دستمال های جعبه ای باشند. تنها به شرط آن که دست از وسواس به خرج دادن برای اطمینان از پاکیزگی آن بردارید.

  دستمال های کیلویی تولید کارخانه های گمنام و متفرقه را کیلویی 150 تا 200 تومان می توانید خریداری کنید، البته اگر مصرفتان بالا باشد.
     محمودی فروشنده لوازم بهداشتی آرایشی معتقد است، استفاده از این دستمال ها هر چند مقرون به صرفه است اما چندان مطمئن و تضمین شده نیست. به طوری که دستمال ها هر چه گران تر باشند با کیفیت تر، نرم تر و بهداشتی ترند.
       اما اغلب دستمال های فله ای این ویژگی ها را ندارند.
    
    فرهاد کاردان یکی از خریداران می گوید: برای تهیه دستمال مصرفی رستوران خود، اغلب مجبور به تهیه دستمال کیلویی هستیم چون استفاده از این دستما ل ها در بسته بندی قاشق و چنگال یک بار مصرف، ارزان تر از دستمال های جعبه ای درمی آید.
    


کلمات کلیدی: