مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

فرصتها و ضرورتهای توسعه چاپ بسته بندی و چاپ صنعتی در کشور
ساعت ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ اردیبهشت ۱۳۸٩ 

 

 
متن سخنرانی رضا نورائی دبیر سمینار فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت چاپ ایران

مهر 1383 شماره 62

متنی که در ادامه می‌آید در شماره‌ 62 ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

 

در این‌ جا نمی‌خواهیم‌ راجع‌ به‌ نقش‌ صنعت‌ چاپ‌ در فرهنگ‌ صحبت‌ کنیم. در سالهای‌ گذشته‌ به‌ قدر کافی‌ در این‌ باره‌ صحبت‌ شده‌ است. نتیجه‌ آن‌ هم‌ عدم‌ تعادل‌ فعلی‌ در تقسیم‌ امکانات‌ و دانش‌ فنی‌ چاپ‌ است. روش‌ راهبری‌ صنعت‌ چاپ‌ توسط‌ وزارت‌ ارشاد به‌ تبع‌ ساختار فرهنگی‌ آن‌ به‌ سمت‌ فرهنگ‌ سوق‌ داشته‌ و اولویت‌ با تولیدات‌ فرهنگی‌ بوده‌ است. در واقع‌ هم‌ نمی‌توان‌ از ساختاری‌ که‌ براساس‌ فرهنگ‌ نباشد، انتظار محاسبات‌ اقتصادی‌ و یا حتی‌ درک‌ این‌ محاسبات‌ را داشت، از این‌ رو است‌ که‌ عمده‌ترین‌ فعالیتهای‌ متولی‌ چاپ‌ کشور عمدتاً به‌ چاپ‌ آفست‌ لیتوگرافی‌ و جوانب‌ آن‌ محدود شده‌ است. اتحادیه‌ چاپخانه‌داران‌ نیز در این‌ امر نقش‌ زیادی‌ داشته‌ است‌ یا حداقل‌ این‌ طور به‌ نظر می‌آید و ما در این‌ برداشت‌ بی‌تقصیر هستیم.
امروز مسئله‌ این‌ است‌ که‌ نیاز صنعت‌ باید تامین‌ شود. بیش‌ از دویست‌ هزار مجوز تولید محصول‌ به‌ صورت‌ صنعتی‌ در این‌ کشور صادر شده‌ است‌ و این‌ جدا از واحدهای‌ صنعتی‌ بدون‌ مجوز مثل‌ تولیدی‌های‌ پوشاک‌ و امثال‌ آن‌ و یا تولیدات‌ فرآوری‌ نشده‌ نظیر عرضه‌ مستقیم‌ محصولات‌ کشاورزی‌ است.
اگر به‌ همان‌ دویست‌ هزار مجوز تولید بازگردیم‌ می‌بینیم‌ که‌ با دویست‌ هزار قلم‌ کالا مواجه‌ هستیم‌ که‌ اگر از نظر نوع‌ مشابه‌ هم‌ باشند از نظر تولیدکننده‌ متفاوت‌ بوده‌ و بسته‌بندی‌ مشابهی‌ ندارند. از طرفی‌ ما هفتاد میلیون‌ نفر جمعیت‌ داریم‌ که‌ مصرف‌کننده‌ این‌ دویست‌ هزار قلم‌ کالا هستند. همچنین‌ سیصد و شصت‌ و پنج‌ روز در سال‌ داریم‌ که‌ باعث‌ تکرار مصرف‌ بسیاری‌ از کالاهاست.
به‌ صنعت‌ چاپ‌ برگردیم. یک‌ مثال؛ این‌ روزها گرفتن‌ کار یک‌ نشریه‌ برای‌ یک‌ چاپخانه‌ یک‌ موفقیت‌ است. چاپخانه‌دار می‌گوید این‌ خود یک‌ کار دائم‌ است‌ و چرخ‌ ماشین‌ ما می‌چرخد. مگر ما چند تا نشریه‌ در ایران‌ داریم‌ و مگر تیراژ همه‌ اینها چه‌ قدر است‌ تیراژ کل‌ نشریات‌ کشور با یک‌ نوبت‌ چاپ‌ یک‌ محصول‌ مصرفی‌ مانند پودر رختشویی‌ برابری‌ نمی‌کند.

کلمات کلیدی:
 
Bio-film wraps up laundry naturally
ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ اردیبهشت ۱۳۸٩ 

Umbria Olii International “Ecolive” laundry soap, which is manufactured using 100 percent olive oil, is now available in compostable packaging. The certified EN 13432 biodegradable bio-film wrapper is made from Bio-Flex F 2110 and Bio-Flex A 4100 CL from FKuR Kunststoff GmbH ).

Explaining why his company chose the bio-film, Sergio Montano, president of Umbria Olii Intl, says, “The high content of renewable resources and the appealing glossy surface along with the certified biodegradability of the multilayer bio-film convinced us.”

The glossy bio-film is extruded by Poligrafica Veneta srl and then printed by Cartotecnica Veneta spa . The converters report that the film material had a straightforward conversion process and good printability.


کلمات کلیدی:
 
Coca-Cola begins global launch of PlantBottle
ساعت ٩:۱٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ اردیبهشت ۱۳۸٩ 

Company takes major step toward goal of packaging made from 100-percent plant waste.


کلمات کلیدی:
 
دانشمند‌ان کاغذ مولکولی تولید کردند
ساعت ٩:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳۸٩ 

دانشمند‌ان آزمایشگاه برکلی موفق شدند، کاغذ مولکولی تولید کنند که بزرگترین بلور پلیمری دو بعدی با قابلیت خود مونتاژی در آب است که تاکنون ساخته شده است.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ماده ورقه ای کاملا جدید از پپتوئیدها ساخته می‌شود.


کلمات کلیدی: