مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمک دولت، موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند
ساعت ٩:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳٩۱ 




رهبر معظم انقلاب ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب و در جمع ناشران:
    
    نمایشگاه کتاب باید ارزیابی محتوایی شود
    
    گروه سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روزگذشته به مدت دو و نیم ساعت از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بازدید کردند.
     در این دیدار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، مسئولان غرفه ها، توضیحات لازم را درخصوص کتاب های ارائه شده بیان کردند و رهبر انقلاب اسلامی در جریان تازه های نشر قرار گرفتند.
     رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب تاکید کردند: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.
     حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید با یک برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله ای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدید کننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید.
     ایشان با تاکید بر لزوم ارزیابی محتوایی هر ساله نمایشگاه کتاب بوسیله افرادی کارشناس و صاحب صلاحیت، افزودند: این ارزیابی نشان خواهد داد که آیا هر دوره نمایشگاه کتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.
     رهبر انقلاب اسلامی، برطرف کردن برخی موانع تولید و نشر کتاب را یادآور شدند و تاکید کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک دولت، این موانع بویژه موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند.
    
     مهمترین تولید ملی، تولید امتداددار است
    حضرت آیت الله خامنه ای تولید کاغذ در کشور را از جمله تولیدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان کردند: مهمترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانی بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب، باز می شود.
     ایشان همچنین با تاکید بر اینکه موضوع ترجمه، جاده ای یکطرفه نیست، افزودند: دولت باید زمینه ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.
     رهبر انقلاب اسلامی در پایان، موضوع ویراستاری و صحیح بودن متون کتاب ها از لحاظ دستور زبان فارسی و کتاب آرایی و شکل ظاهری کتاب ها را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: یکی از کارهای ضروری در چرخه تولید و عرضه کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای کتاب است.
     پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از ناشران در سخنانی به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف کتاب و کتابخوانی پرداختند.
     پیشنهاد تاسیس شورای عالی کتاب و رادیو کتاب، تاسیس فروشگاه های بزرگ زنجیره ای کتاب، شفاف نبودن قوانین ممیزی کتاب، مشکلات مربوط به سیستم توزیع کتاب، لزوم تبلیغ و ترویج مناسب و گسترده کتاب، موضوع گرانی کاغذ و تاثیر آن بر قیمت کتاب، و ضرورت توجه جدی تر به مقوله تولید کتاب های کودک و نوجوان در کشور از جمله مسائلی بودند که ناشران در سخنان خود به آنها اشاره کردند.
    
    
 روزنامه ایران، شماره 5071 به تاریخ 18/2/91، صفحه 2 (سیاسی)


 

 

کلمات کلیدی: جراید
 
دو رویکرد اصلی در تامین مواد اولیه صنایع چوب
ساعت ۸:٠۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩۱ 

گروه صنعت و معدن- به دنبال انتقاد فعالان صنایع چوب و کاغذ از کمبود مواد اولیه، مدیر کل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیگیری حل مشکل تامین مواد اولیه صنایع سلولزی با هدف ارتقای جایگاه و توسعه روز افزون این صنعت، در کارگروه حمایت از تولید خبر داد.
    به گفته مهدی صادقی نیارکی، افزایش روز افزون مصرف فرآورده های چوب و کاغذ در کشور که با تغییر الگوی مصرف و رشد جمعیت توام بوده، مدیریتی نوین با نگرش چند سویه را می طلبد. وی در گفت وگو با «شاتا»، به دو رویکرد اصلی در این باره اشاره کرد و گفت: تامین چوب خام به عنوان مواد اولیه این صنعت از منابع وارداتی به عنوان راهکار کوتاه مدت و کاشت گونه های درختان سریع الرشد به عنوان راهکار دراز مدت از مواردی است که دراین بین به آن توجه شده است.به گفته وی، به منظور تحقق راهکار کوتاه مدت و رفع مشکلات تامین چوب خام مورد مصرف در صنایع چوب و کاغذ کشور، پیشنهاد 4 گانه ای از سوی دفتر صنایع غیر فلزی برای تسهیل در امر تامین مواد اولیه این صنعت با رعایت موازین بهداشتی تهیه شده است.
    
    
 روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2631 به تاریخ 14/2/91، صفحه 3 (صنعت و معدن)


کلمات کلیدی: جراید
 
نگاهی به اولین نمایشگاه درختان بون سای در تهران
ساعت ٢:۱٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ 

هنر متابولیک
نگاهی به اولین نمایشگاه درختان بون سای در تهران
نویسنده: علیرضا امیرحاجبی

چند روزی است که گالری کاوه میزبان مجموعه ای بسیار زیبا و کم نظیر از درختان مینیاتوری مشهور به «بون سای» اثر مهرداد سیداحمدیان شده. بون سای نوع منحصربه فردی از پرورش گیاهان به ویژه درختان بومی ژاپن است؛ درختانی که به دلیل زیبایی شگفت آورشان هیچ چیز از یک مجسمه کم ندارند.
    سیداحمدیان که خود یک گرافیست است در زمینه انگیزه هایش جهت پرورش و عرضه این درختچه ها می گوید: «صرفا به دلیل علاقه شخصی به گیاهان، پرورش بون سای را آغاز کردم. سابقه پرورش گیاهان برای من به دوران دبستان بازمی گردد. همان زمانی که برای درس علوم لوبیا می کاشتیم. ابتدا چند سالی مشغول پرورش کاکتوس شدم تا اینکه در سال 80 با دیدن یک کاتالوگ ژاپنی به بون سای علاقه مند شده و کار را آغاز کردم. البته کاملاتجربی.»
     اما سابقه پرورش بون سای به چه زمان بازمی گردد؟ سیداحمدیان می گوید: «ژاپنی ها سابقه ای 800ساله در این هنر دارند البته سابقه چینی ها بسیار بیشتر است. چیزی حدود دوهزار سال، که این را می توان در نقاشی های معابد چینی و ژاپنی به وضوح مشاهده کرد. پس از جنگ جهانی دوم و با بهبود رابطه ژاپن با جهان آزاد، غربی ها هم با هنر پرورش بون سای آشنا شدند.»
     این پرورش دهنده بون سای در زمینه ریشه ها و دلایل ابداع آن می ا فزاید: «کلمه بون سای به معنای کاشتن گیاه در بشقاب است. به دلیل سابقه دیرینه هنر سفالگری و لعاب کاری در ژاپن و چین و علاقه زیاد مردم و اشراف به این هنر، آنان به این فکر افتادند تا با پرورش گیاهانی در ابعاد کوچک و کاشت آنها در ظروف از خالی ماندن سفال جلوگیری کرده و به زیباتر شدن این آثار کمک کنند. یعنی بون سای نقش انضمامی داشته و در آن دوران مستقل معرفی نمی شد.»
     اما سیداحمدیان می افزاید: «البته فراموش نکنید که ژاپن کشور صرفه جویی است و به علت کمبود جا همه چیز در ژاپن به شکل کوچک تولید و عرضه می شود.»
     وی در زمینه تعریف شخصی اش از پرورش بون سای می گوید: «بون سای هنر تربیت گیاهان به دست یک باغبان است. کاری کاملافیزیکی که عوامل دخیل و وابسته به علم ژنتیک در آن هیچ سهمی ندارند. پرورش بون سای 70درصد هنری است و فقط 30درصد آن مربوط به مبحث باغبانی و پرورش گیاهان است.» سیداحمدیان در ادامه می گوید: «من به دلیل حرفه ام یعنی گرافیک، با پرورش بون سای کاملازیباشناختی برخورد کرده ام. باید بگویم مبانی سواد بصری در این کار بسیار مهم و تاثیرگذار است. به نظر من می توان بون سای را یک مجسمه زنده قلمداد کرد.»
     نکته دیگر طراحی و شکل دهی به این درختان است. سیداحمدیان می گوید: «پرورش دهنده بون سای الگوهای اصلی خود برای تربیت درختان را از طبیعت الهام می گیرد. بنیاد طراحی برای ما خود طبیعت است. جنگل و درختان. یکی از استادان ژاپنی پرورش بون سای می گوید که نباید سعی کرد درخت را تبدیل به بون سای کنیم بلکه برعکس باید روح، فرم و خصوصیات درخت در بون سای نمایان گر شود. خیلی از پرورش دهندگان با طراحی روی کاغذ کار را آغاز می کنند. یعنی نوعی پیش طرح دارند. اما من کاملاذهنی و بدون پیش طرح کاغذی کار می کنم.»
     برخی از مخاطبان با دیدن بون سای به این نتیجه می رسند که پرورش دهنده برای شکل دهی، به گیاه فشار وارد می آورد. اما این پرورش دهنده ایرانی بون سای که علاقه قلبی زیادی به درختانش دارد با رد این نتیجه گیری می گوید: «من به هیچ وجه درصدد آزار گیاهان نیستم و پرورش بون سای را در راستای فشار وارد آوردن به گیاهان نمی بینم. چون گیاه در حین تربیت و پرورش کاملاسرحال و شاداب است. نشانه این شاداب بودن، گل دادن آنهاست.»وی در این نمایشگاه مجموعه ای از درختان بومی ایران را که با روش بون سای پرورش داده در معرض دید مخاطبان قرار داده است. درختانی مانند انار، اناب، زال زالک، سنجد و شیر خشتی که این خود یک ویژگی جالب توجه است زیرا در سراسر جهان درختان بومی ژاپنی تبدیل به بون سای می شود. او به آینده این هنر خوش بین است و آرزو دارد روزی پرورش بون سای را به صورت حرفه ای و جدی ادامه داده و از حوزه گرافیک به طور کلی خارج شود. کسی چه می داند شاید روزی هنر بون سای در فهرست هنرهای زیبا جای گیرد. علاقه مندان در این هفته می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس خیابان ظفر، فرید افشار، دولت شاد غربی، کوچه تایباد، پلاک 26 مراجعه کنند.


    
     
 روزنامه شرق ، شماره 1517 به تاریخ 12/2/91، صفحه 12 (تجسمی)

 


کلمات کلیدی:
 
بریده جراید:بحران. کمبود ماده اولیه, قیمت بالاتر محصول و ....
ساعت ٢:٠۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ 


بحران در انتظار صنعت چوب

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مطرح کرد


 

فعالان اقتصادی از کمبود 2 میلیون تنی چوب در کشور سخن می گویند
    گروه صنعت و معدن- در حالی که افزایش نرخ ارز و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دو دلیل عمده افزایش قیمت چوب و کاغذ در اواخر سال گذشته اعلام شده بود، اما ظاهرا عمده دلیل بروز این مشکل به پایین بودن ظرفیت تولید در این بخش باز می گردد.
    مشکلات این بخش موجب شد تا اواخر سال گذشته سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده با افزایش 15 درصدی قیمت کاغذ موافقت کند تا شاید به این طریق بخشی از مشکلات این بخش پوشش داده شود، اما آنچه در این میان به آن توجه نشد کمبود چوب مورد نیاز برای تولید کاغذ در کشور از یک سو و عدم تولید خمیر کاغذ از سوی دیگر بود؛ مشکلی که همچنان فعالان این بخش را درگیر خود کرده است.
    پایین بودن بازیافت کاغذ و موانع به وجود آمده در تامین مواد اولیه از دیگر مشکلاتی است که هم اکنون بخش چوب و کاغذ با آن مواجه است. مشکلاتی که هم ریشه در قوانین سختگیرانه کشور برای واردات چوب مورد نیاز صنعت دارد و هم عدم حمایت لازم از سوی دولت برای بازیافت مواد.
    به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، کمبود مواد اولیه واقعیتی است که توسعه صنایع چوب و کاغذ کشور را با چالش های عدیده ای روبه رو کرده است و رفع آن نیازمند شناخت پتانسیل ها، بررسی موانع فراروی این صنایع و تدوین برنامه های جامع و اصولی است. مشکلاتی که به گفته ابوالفضل روغنی گلپایگانی؛ رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا موجب شده تا در سال جاری با کمبود دو میلیون تنی چوب مواجه شویم.
    روغنی در ادامه گفت: ادامه روند فعلی در تامین مواد اولیه، موجب می شود تا این کمبود در سال آینده به 5/3 میلیون تن و در چهار سال آینده به پنج میلیون تن برسد.
    روغنی با بیان اینکه کشور سالانه نیازمند دو میلیون تن کاغذ است، گفت: حداکثر ظرفیت تولید کاغذ در داخل 700 هزار تن است و یک میلیون و 300هزار تن مابقی به صورت واردات تامین می شود به این ترتیب تنها صنایع داخلی تعیین کننده قیمت ها نیستند و نقش اساسی را بازار جهانی بازی می کند.
    
    سختگیری در واردات مواد اولیه
    روغنی در ادامه با اشاره به مقررات سختگیرانه در نظر گرفته شده برای واردات مواد اولیه در کشور تصریح کرد: در ایران واردات چوب به طور جدی با مشکل روبه رو است و سازمان حفظ نباتات کشور مقررات بسیار سختگیرانه ای را در خصوص چوب های وارداتی اعمال می کند.
    به گفته رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، سایر کشورها چوب وارداتی را در کشور مبدا، سم زدایی می کنند تا به این طریق از ورود آفت به کشورشان جلوگیری کنند، اما در کشور ما مجوز تنها برای چوب هایی که به طور کامل پوست کنده شده باشد صادر می شود که این امر موجب شده تا واردات مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه شود.
    به گفته وی، خمیر کاغذ به عنوان ماده اولیه تولید کاغذ با افزایش قیمت روبه رو بوده و این ماده فقط از طریق واردات تامین می شود.
    
    گشایش ال سی، بزرگ ترین مشکل
    رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه در خصوص تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر این صنعت نیز گفت: در صورتی که شرایط، مقدمات و پیش فرض ها برای اجرای طرح فراهم می شد قانون هدفمندی یارانه ها می تواند فرصتی برای بخش تولید محسوب شود، اما پیش فرض های مذکور برای اجرای این قانون مهیا نشده است که این امر بیانگر لزوم تدوین یک نسخه جدید برای سیستم بانکی در جهت حل مشکل اعطای تسهیلات است.
    وی همچنین افزایش نرخ ارز را عاملی برای تقویت تولید ملی و رونق بازار عنوان کرد و افزود: ارز ارزان به سرازیر شدن کالای مشابه خارجی در کشور منجر می شود، اما افزایش نرخ ارز فضای رقابتی در بازار را به وجود می آورد که این به نفع بخش تولید تمام خواهد شد.
    رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه در پاسخ به این پرسش که گشایش ال سی چه مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است نیز گفت: مشکلات ال سی ریالی به طور مشخص صادرات را محدود کرده است، به طوری که در بازارهای اروپایی هم اکنون با مشکل مواجه شده ایم.
    روغنی در ادامه با اشاره به موانع بخش صادرات، گفت: برای انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی درخواست گشایش ال سی را از یک بانک خصوصی داشتیم که این بانک از ما خواسته تا 120 درصد سپرده گذاری انجام دهیم و این در حالی است که این رقم در بانک های خارجی 10 تا 20 درصد است.
    به گفته روغنی، همچنین در صورتی که تنزیل ال سی ریالی عملی شود مزیت بزرگی برای بخش صنعت خواهد بود و مشکل نقدینگی صنایع تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
    
    سهم برق و گاز سه برابر شد
    رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی پس از هدفمند شدن یارانه ها اظهار کرد: سهم برق در قیمت تمام شده هر کیلو کاغذ پیش از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها 28 تومان بود که پس از اجرایی شدن قانون به 80 تومان رسید و از سویی هزینه مصرف گاز نیز سه تا چهار برابر شده که این مسائل قیمت تمام شده تولید را در کشور افزایش می دهد.
    
    بازیافت در ژاپن 8 مرتبه، در ایران یک مرتبه
    روغنی در ادامه با بیان اینکه میزان بازیافت در کشوری مانند ژاپن 8 مرتبه است، گفت: در ایران تنها یک مرتبه بازیافت صورت می گیرد و در واقع بخشی از ثروت ملی از بین می رود، در این راستا طرحی را سال گذشته در کارخانه چوب و کاغذ مازندران اجرا کردیم که امیدواریم با رفع موانع بانکی به زودی به بهره برداری برسد.
    
    کاغذ از لیست قیمت گذاری دولت خارج شود
    مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران در تشریح عملکرد سال گذشته این شرکت نیز اظهار کرد: با تولید 190 هزار تن انواع کاغذ در سال قبل نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش تولید داشتیم و فروش 190 هزار و 623 تن انواع کاغذ حاصل شد.
    به گفته وی، در سال گذشته 110 هزار و 490 تن کاغذ فلوتینگ، 17 هزار و 705 تن کاغذ کرافت سبک و سنگین، 28 هزار و 437 تن کاغذ روزنامه و 33 هزار و 991 تن کاغذ چاپ و تحریر به فروش رفته است.
    مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با تاکید بر اینکه با تمام توان از محصولات تولید داخلی استفاده می کنیم، گفت: برخی مواد و ماشین آلات اولیه که وارداتی است با توجه به نوسانات نرخ ارز موجب افزایش قیمت تمام شده، شده است و انتظار می رود که کاغذ از لیست قیمت گذاری دولت خارج شود تا عرضه و تقاضا، کیفیت، همچنین قدرت رقابت در بازار تعیین کننده قیمت نهایی محصولات باشد.
    
    
 روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2629 به تاریخ 12/2/91، صفحه 3 (صنعت و معدن)


کلمات کلیدی: جراید