مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

رنگ‌کاری ۳
ساعت ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٩ اسفند ۱۳۸٥ 

.............طبقه بندی رنگ‌ها

 

 

 

رنگهای خنثی:

 

این رابطها همان رنگهای خنثی هستند . رنگهای خنثی درست مثل یک پل، از زمستان به بهار یا از رنگهای گرم به رنگهای سرد عمل می کنند . رنگهای خنثی مثل رنگ خاکستری به محض اینکه در کنار رنگهای دیگر قرار می گیرند باعث ایجادوجد و هیجان می شوند . مثلاً وقتی رنگ خاکستری در کنار رنگ قرمز می آید باعث ایجاد هیجان می شود. اما این هیجان ایجاد شده به اندازه ء‌رنگ قرمز نیست بلکه تعدیل شده آن است .

 

 

 

به طور خلاصه رنگهای خنثی تعدیل کننده رنگهای گرم بوده و از شدت آنها می‌کاهند. همچنین این رنگها تعدیل کننده رنگهای سرد نیز بوده و ا زشدت سرما و بی حس و حالی آنها می کاهند . به عبارت دیگر رنگهای خنثی پلی هستند بین رنگهای سرد و گرم و هر زمانی که در کنار رنگهای دیگر قرار بگیرند باعث تعدیل آنها می شوند . رنگ های خاکستری خیلی سریع با تضاد های شدید و خشن خو گرفته و نیروی آنها را جذب می کنند. به طوری که این تضادها دیگر آن پختگی سابق راندارند و متعادل تر می شوند.

 

 

 

رنگهای دوران کلاسیک با رنگهای امروزی کاملاً متفاوت هستند چون زمان ومکان ، علم و تکنولوژی، ابداعات و اختراعات بشر و شناخت او نسبت به زبان و مسایل علمی، هنری تغییر پیدا کرده است. درکارهای گرافیکی عامل جذابیت رنگ و خالص بودن آن اهمیت فراوانی دارد . بنابراین در کارهای گرافیکی کاربرد رنگهای اصلی و خالص حسن کار محسوب می شود. اما در چیدمان داخلی منزل کاربرد رنگهای پخته و خنثی مناسب تر است . مثلاً‌در رنگ آمیزی مبلمان معمولاً رنگ سبز اصلی بکار نمی رود بلکه این سبز مایل به حنایی و به صورت ترکیب با رنگ قرمز است .

 

 

به نظر دلاکروا رنگ های خنثی (خاکستری) تخریب کنندهء‌رنگهای دیگر محسوب می شوند .

 

 

 

مناسب ترین تمرین برای شروع کار در زمینه کاربرد رنگها ، پر نمودن فاصله دو رنگ با دوازده درجه مختلف رنگی است . در دایره رنگ هر چه به طرف داخل پیش می رویم می بینیم که رنگها دیگر آن شفافیت و خلوص اولیه را ندارند و کم کم پخته تر و متعادل تر می شود .در آثارنقاشان سبک امپرسیونیسم ، کاربرد رنگهای خنثی و ترکیب آنها با رنگهای اصلی را می توان به وفور مشاهده نمود. استفاده از ضربه های قلم مو بر روی بوم ،وسیله ای است که با آن نقاشان امپرسیونیست به صورت مداوم نور را بر روی اجسام خلق می کند .

 

 

ترکیبات رنگهای خنثی و اصلی در آثار نقاشان :

 

در بسیاری از آثار نقاشان بزرگ همچون ماتیس ، سورا ، مونه و … می توان ترکیبات بدیع رنگهای اصلی و خنثی را مشاهده نمود .

 

 

 

هر گاه رنگهای خالص با رنگهای سفید و سیاه ترکیب شوند از روشنی و شفافیت آنها کاسته می شوند. نقاشان کنتستراکتیویسم ازترکیب رنگهای سیاه و سفید که باعث تولید رنگ خاکستری می شوند به صورت آبستراکت (گردش رنگ در فضا) استفاده نموده اند .

 

 

 

اگر به حجمهای بسیار تزیینی و کاربردی منزل نگاه کنیم متوجه می شویم که از جمله این حجمها درب و پنجره است . امروزه برای ارزانتر کردن هزینه ها درب و پنجره ها را از فیبر و نئوپان و تخته های سه لایی می باشد و روی آنها را با چوب می‌پوشانند .

 

(مطالب فوق برگرفنه از یک وبلاگ صنایع چوب است که نام و آدرس آن را فراموش نموده ام - با تغییر)

 

 

......... ادامه دارد.......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی: