مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

نکته قیمت کاغذ به کجا می رود؟!
ساعت ٧:٥٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٢ 

نویسنده: رضا معصومی

کاغذ به عنوان اصلی ترین ابزار تولید در حوزه رسانه های مکتوب، حال چندان مناسبی ندارد. افزایش سرسام آور قیمت در این بازار، نگرانی همه فعالان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای را باعث شده است، نگرانی که بجاست و لازم است برایش به معنای واقعی فکری کرد. صد البته پایان عمردولت و واگذاری حل مشکلات این چنینی در کشور ما به دولت بعد امری مسبوق به سابقه است و تازگی ندارد، اما رسیدن قیمت ها به رقم های سرسام آور هرگز نه سابقه داشته و نه برای توقف حرکتش، اتخاذ تصمیمات فوری به مانند امروز ضرورت پیدا کرده است.
    نگاهی به فهرست قیمت ها که در لحظه افزایش می یابد، هوش از سر هر بیننده می برد. افزایش بیش از چهاربرابری قیمت کاغذ گلاسه و رسیدن کاغذ تحریر به بالاتر از صد هزار تومان برای هر بند، قدر مسلم برای فعالان هرگز خوشایند نیست و می تواند صنعت چاپ و نشر و رسانه کشور را با بحران جدی روبه رو کند. این امر برای فعالان حوزه های نشر همچون کتاب و رسانه هایی همچون مجلات و نشریات هفتگی و ماهانه به معنای واقعی بحران است. اکنون همه نگاه ها به انتخابات ریاست جمهوری معطوف است و کسی در میان هزاران خبر از نامزدها و رخدادها سراغی از بازار بحران زده کاغذ نمی گیرد، اما همین رسانه ها که حامل این همه خبر از انتخابات هستند، درگیر تهیه کاغذ مورد نیاز خود هستند، پس ضروری است که برای همین حاملان اخبار، زمینه فراهم و مشکلات تا حدی رفع شود که بتوانند به تحقق حماسه سیاسی کمک کنند. اگر چه وضع کاغذ روزنامه در این شرایط به بحرانی بودن کاغذ تحریر و گلاسه نیست، اما روزنامه ها هم با این مشکل به معنای واقعی دست به گریبانند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. نامزدهای انتخاباتی خوب است در میان این همه وعده و وعید که از رابطه با آمریکا گرفته تا خدمت سربازی را شامل می شود، نگاهی هم به فضایی داشته باشند که حوزه خودشان هم هست؛ رسانه. و به مشکلات این حوزه هم عنایتی داشته باشند تا حرکت در مسیر موجود روان تر و با رنج کمتر همراه باشد.
    
    
    
    


 روزنامه جام جم، شماره 3693 به تاریخ 26/2/92، صفحه 20 (صفحه آخر)


کلمات کلیدی: بریده جراید