مهندسی علوم صنایع چوب و کاغذ

××وبلاگ تخصصی مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ **

حوالی فرهنگ قیمت کاغذ و گرسنگی فرهنگی
ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ دی ۱۳٩٢ 

نویسنده: یزدان سلحشور

کاغذ هم ارزان شد. الان دیگر مشکل نشر کتاب یا انتشار روزنامه یا ماهنامه و گاهنامه و هفته نامه حل می شود؟
     ارزان شدن 15 تا 20 درصدی قیمت کاغذ، خبری است که رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران اعلام کرده. وقتی چنین خبری منتشر می شود، یعنی در مدتی بیش از «یک ماه اعلام شده»، کاغذ به مرز ارزانی رسیده یا بهتر بگوییم به مرز کم شدن قیمت نه ارزانی، اما تاثیرش را روی خروجی نشر ندیده ایم. قبلاً هم این اتفاق افتاده. 


دهه 60 ، چند بحران کاغذ پیش آمد و بعد 10 تا 15 درصد پایین آمد اما قیمت های تمام شده نشر، نه تنها پایین نیامد که گاه بالاتر هم رفت. در دهه 70، چندنرخی بودن قیمت کاغذ، بحث فروش کاغذ را در بازار آزاد پیش آورد. خیلی از ناشران تازه کار و کهنه کار ترجیح دادند به جای سرمایه گذاری و انتشار کتاب و دویدن دنبال پخشی ها و کتابفروشی های شهرستانی خوش حساب و بدحساب، سیلی نقد را به جای حلوای نسیه تجربه کنند و از این راه، دفتر را تازه کنند و رنگ و رویی به زندگی خود بدهند. این وسط، فرهنگ بیشتر از همه ضرر کرد و مولفان، که دل شان خوش بود به انتشار کتاب های شان نه دخلی که رویایی می نمود، نومید به خانه نشستند.
     در دهه 80 ، قصه کاغذ پردردتر شد، چون چندنرخی بودن اش به تساوی بین ناشران و نشریات تقسیم نشد و بعضی به ویلای شمال رسیدند و بیشترشان به واویلاو سوختن و اشتعال. وضع مولفان که دیگر معلوم بود به قول مثلی گیلکی: «آن موقع که زمین همه آباد بود، زمین برنج ما خشک بود حالاکه زمین همه خشک است، زمین برنج ما خشک در خشک است!»
     پایین آمدن قیمت کاغذ، خبر خوبی است که می تواند با تک نرخی شدن کامل قیمت اش، همان تاثیری را بر بازار کتاب و نشریات بگذارد که تک نرخی شدن ارز، در نهایت بر اقتصاد ما خواهد گذاشت، یعنی اولین قدم: قیمت ها و برآوردها و هزینه ها، شفاف شوند.
     قدم بعدی، نظارت بر قیمت گذاری های کتاب و اعلام هزینه به نویسندگان و شاعران جوان خواهد بود. [تعارف نداریم الان بیش از نیمی از ناشران ما دارند با وصول هزینه چاپ از مولفان، آن هم با سودی لااقل 300 درصدی، به کار ادامه می دهند.]
     اگر در حوزه های دیگری غیر از نشر، مثل پوشاک و مواد غذایی و دارو، هم تقاضا قابل توجه است و هم عرضه زیاد و هم تورم بالا، در حوزه نشر، دو گزینه اول و دوم، پایین است و همچنان تورم بالاست. باید فکری کرد. فرهنگ گرسنه، گرسنگی فرهنگی در پی دارد.
    
    


 روزنامه ایران، شماره 5545 به تاریخ 7/10/92، صفحه 24 (صفحه آخر)


کلمات کلیدی: